Gezinsbond choqueert met reclame voor seksclub

De Gezinsbond van Machelen is naarstig op zoek gegaan naar sponsors. Té naarstig. Want naast de plaatselijke kruidenier, kapster en schrijnwerker adverteert een seksclub in het ledenblad. Hoogst opmerkelijk. ‘Toch niet. Het zijn ook zelfstandigen’, reageert de lokale secretaris.

De Gezinsbond van het Oost-Vlaamse Machelen, bij Zulte, organiseert eind volgende maand zijn Spokentocht. Die herfstactiviteit wordt aangekondigd in een brochure, waarin ruim zestig lokale middenstanders adverteren. Van de supermarkt over de krantenwinkel tot de loodgieter.

Discrete parking

Op de middenpagina links verkoopt een brasserie zich als ‘de plaats bij uitstek waar uw kinderen troef zijn’; rechts adverteert Club Morfeo met een foto van twee bevallige dames. Exclusieve club, sauna, jacuzzi, discrete parking, 15 hostessen: de trefwoorden in de advertentie zeggen voldoende over wat er aan de Rijksweg 154b te beleven is.

Uitbaatster Marie-Christine Oosterlinck herinnert zich niet eens meer dat ze de Gezinsbond steunt. ‘Ik heb eigenlijk geen enkel belang bij reclame in zo’n boekje. Mijn zaak bestaat al dertien jaar en ik kan bogen op een trouw clientèle.’

Die klanten kunnen – zo lezen we op haar site – aan de bar kennismaken met ‘mooie, vriendelijke en jonge meisjes’. Die leiden de mannen vervolgens rond in de zaak. Discretie en hygiëne zijn vanzelfsprekend verzekerd, aldus de site. ‘De lokale Chiro sponsor ik wel. Dat zijn trouwe klanten en hen doe ik graag een pleziertje’, beweert Oosterlinck.

Volgens de secretaris van de Machelse Gezinsbond, Olivier De Kocker, heeft Club Morfeo wel degelijk dertig euro betaald voor een plaatsje in het blad.

Huis van plezier
Zo’n huis van plezier, dat vloekt toch met de principes van een organisatie die de belangen van het gezin verdedigt? ‘Ik weet wat u wilt zeggen’, repliceert De Kocker, ‘maar de vooroordelen zijn voorbijgestreefd. Zelf ben ik gelukkig getrouwd, dus ik heb er geen behoefte om Morfeo te frequenteren. Voor sommige mannen is het echter goed dat zulke plaatsen bestaan.’

De Kocker, zelf beenhouwer, begrijpt de commotie niet. ‘Als Club Morfeo mij vraagt charcuterie te leveren, zou ik hen beschouwen als een normale klant. Hetzelfde geldt voor onze Spokentocht. We hebben alle zelfstandigen in Machelen en Zulte opgelijst en hebben die één voor één gevraagd ons te steunen. Zonder onderscheid. Als u zelf al eens sponsors moest zoeken, weet u dat we blij moeten zijn met elke euro.’

Op de nationale afdeling van de Gezinsbond hadden ze tot gisteren geen weet van de opmerkelijke advertentie. ‘Dit is inderdaad niet echt wat je in een plaatselijk ledenblad van de Gezinsbond verwacht’, oordeelt Jan Baeck op de hoofdzetel in Brussel, als hij het tijdschrift onder ogen krijgt. ‘We hebben de lokale afdeling intussen gecontacteerd en ze zullen rekening houden met onze reactie bij de samenstelling van de volgende brochure.’

Bron:  Het  Nieuwsblad

Geef een reactie

+ DOE MEE EN WIN...

DOE MEE EN WIN...