10 multinationals beheren alles wat jij koopt!
10 multinationals beheren alles wat jij koopt!
Wereldwijd beheren slechts tien multinationals de output van bijna alles wat je koopt, van je dagelijkse huishoudelijke producten tot je favoriete frisdrank die je bij frietjes met hun mayonaise gebruikt …
Bekijk eens het onderstaande schema, genaamd ” De illusie van keuze ” deze kernbedrijven creëren een keten die begint bij één van de 10 super bedrijven. Je hebt zeker al gehoord van de grootste namen , maar het is verbazingwekkend om te zien wat deze reuzen onder hun vleugels hebben.
(Opmerking : het schema toont een momentopname van deze structuur. Merken veranderen constant van eigenaars alsof het een spelletje Monoply is. Bijvoorbeeld , is deze nog niet bijgewerkt naar P & G ‘s verkoop van Pringles aan Kellogg’s in februari)
Hier zijn slechts een paar voorbeelden :
Yum Brands is eigenaar van KFC en Taco Bell . Het bedrijf was een spin- off van Pepsi . Alle Yum Brands restaurants verkopen alleen Pepsi producten als gevolg van een speciaal partnerschap met deze sodamaker .
Corporatie Nestle - beroemd voor chocolade , het grootste food-bedrijf in de wereld is eigenaar van bijna 8000 verschillende merken wereldwijd , en neemt belang in of is een partnerschap aangegaan met een strook van anderen . Inbegrepen in dit netwerk is shampoo bedrijf L’Oreal , babyvoeding reus Gerber , kledingmerk Diesel en petfood makers Purina en Friskies .
Unilever zeep roem , dient naar verluidt 2 miljard mensen over de hele wereld , het regelen van een netwerk dat alles van Q – tips om Skippy pindakaas produceert .
Coca-Cola, opvallend is dat deze reus bijna alle frisdranken ter wereld beheren.
P&G heeft een gigantische portefeuille van onderhouden en persoonlijke verzorgingsproducten.
… klik op de onderstaande organigram en aanschouw het kluwen van merken.
Is er ook een update van dit organigram anno 2020?