iBeacons, het nieuwe marketingwapen.

iBeacons, het nieuwe marketingwapen…
een zegen of een gevaar voor de consument?

Mybeacon

Bij de recente release van iOS7 heeft Apple een nieuwe feature geintroduceerd: ‘iBeacons‘.

iBeacons hebben het potentieel om de manier waarop zaken gedaan worden met klanten helemaal te veranderen. Ze laten je toe om klanten en potentiele klanten te benaderen en te beïnvloeden tijdens hun aankoopproces. De iBeacon gebruikt draadloze technologie op basis van Bluetooth 4 (BLE) om signalen (beacons) uit te zenden die kunnen opgevangen worden door mobiele toestellen. iBeacons werken, in tegenstelling tot GPS, ook in gebouwen, waardoor ‘indoor plaatsbepaling‘ mogelijk is. Bluetooth LE heeft een theoretisch maximum afstand van 50 meter. iBeacons zijn vrij goedkoop en hebben een batterij aan boord die tot 2 jaar stoom kan leveren. Een iBeacon signaal bevat een identifier die het mogelijk maakt om de afstand tot een ontvanger te bepalen.

beaconHet mobiele toestel ontvangt de iBeacon identifier en gebruikt het om productinfo, promoties, kortingsbonnen, kaarten, enz… te ontvangen.


Apple
is gestart met het plaatsen van iBeacons in de Amerikaanse Apple Stores. iBeacons zijn in principe de tegenhangers van NFC. Ze maken het mogelijk om op push-berichten te versturen zodra je je op een bepaalde positie bevindt.

iPhone-bezitters die de Apple Store-applicatie op hun telefoon geïnstalleerd hebben, kunnen de ‘in-store’ push-notificaties inschakelen. Vervolgens krijg je in de winkel suggesties, tips en promoties als je voorbij een bepaalde rek of tafel loopt. Daarnaast is het bijvoorbeeld mogelijk om een bericht te ontvangen als je bestelling klaarstaat. iBeacons zou zelfs het ticketingsysteem van Apple ondersteunen.
Apple heeft de ondersteuning voor iBeacons toegevoegd in iOS 7. De toepassing werd al grondig getest in de Major League Baseball stadiums. Hier kregen bezoekers onder andere info over de beschikbaarheid van tickets, kortingsbonnen en speciale acties.

De mogelijkheden zijn bijna onbegrensd:

Retail 2.0: slimme warenhuizen en winkels
Ziekenhuizen: patienteninfo wordt zichtbaar voor artsen bij binnenkomst in een kamer
Restaurants: digitale menukaart en bestelsysteem voor uw klanten
Kantoor: automatische tijdsregistratie voor uw personeelsleden
Musea & monumenten: uitleg bij het naderen van een kunstwerk of monument
Beurzen en conferenties: info bij standen en/of sprekers
Domotica: automatische acties bij aankomst of vertrek uit de woning

Belangstelling in een eigen toepassing? Meer info  mybeacons.be

ibeacons

Geef een reactie

+ DOE MEE EN WIN...

DOE MEE EN WIN...