O’Cools verkeerde kleuren

De diepvries-keten O’Cool doet verwoede pogingen om zijn imago te veranderen. Blijkbaar willen ze een “goedkopere” indruk geven.  De reclame-man die dit bedacht en vorm heeft gegeven, moet even terug naar school.
Het warme rood, waardoor O’Cool stilaan bekend én herkend werd, vulden ze aan met geel en zwart. Door een schuin lettertype te kiezen en dit op een zwart vlak te zetten, geven ze onbewust een verkeerde “look & feel”. Dit lijk niet goedkoper!
Vorm, kleur en boodschap moeten perfect overeen komen en vertellen wat ze willen,  het plaatje moet kloppen. In het geval van O’Cool krijgt de klant onbewust verkeerde signalen. Een logo of reclameboodschap wordt door de ontvanger eerst als beeld bekeken en dan pas gelezen. Staat het beeld u aan, dan pas gaan uw hersenen de prikkel geven verder te lezen.
Deze nieuwe O’Cool-kleur- en vomcombinatie doen ons te veel aan een politieke partij denken. Het is dan nog een partij die niet bij iedereen even geliefd is.  Hierdoor slaat O’Cool de bal helemaal mis.
Wat is er gaande, waarom keren ze hun kar 180 graden? Jaren hebben ze gewerkt en geïnvesteerd om diepvriesproducten uit de grijze en ijzige sfeer te krijgen.
Alles begon ooit met een kleurloze zak diepvriesfrieten. Om dit te verheffen en tot op het aanrecht te krijgen tussen de verse ingrediënten van een heerlijke maaltijd moet u als bedrijf heel wat doen. Daarvoor moet u de consument kunnen overtuigen.  De O’Cool-winkels slaagden daar in en maakten het verschil door tussen de ééntonige rijen diepvriezers elementen op te stellen die de bezoekers ideeën moesten geven. Elementen in warme kleuren en grote foto’s gaven de klant het “goesting-gevoel“.
In de pilootwinkel in Drongen zag u regelmatig testopstellingen om het shopping-gevoel te testen. Nu is alle “kleur en warmte” terug weggehaald.  De kassa verplaatsten ze naar de inkom, 1 meter verder en je staat buiten.
Zijn dit stuiptrekkigen om volk te lokken en om meer te verkopen? Wie weet het?
Als je hun folder bekijkt, roepen ze krampachtig “koop, koop alsjeblieft bij ons!”  Slogans en woorden als “prijzen drastisch verlaagd, Gratis, winnaars, MegaDeals, uniek, nergens goedkoper, Super Promo… zijn zeer zwakke en ouderwetse reclametechnieken alsook de vormen zoals uitroeptekens, rode pijlen en bollen zijn niet meer van deze tijd.

O’Cool investeerde veel in zijn geel-zwarte look, de mooie en sprekende reuze poster aan hun gevel is vervangen door een verschrikkelijk geel vlak. De gele vrachtwagen doet ons denken aan promowagens op weg naar nieuwe verkiezingen.
Neen, dit is het niet, fout bedacht…

 

Een gedachte over “O’Cools verkeerde kleuren

  • 15 mei 2012 om 20:46
    Permalink

    Artikel over O ‘Cool (04.03.2012) was schot in de roos, Bravo.
    Ik had dezelfde reactie en gedachte als ik de nieuwe letters en
    kleuren zag.
    Hoe is dit mogelijk ??? Nochthans werd deze nieuwe logo door een
    bedrijf uit St M L bedacht…Barbara Steyaert
    barbara@mred.be
    http://www.mred.be

    Mvg…… en spijtig voor de diepviesdamens die uitstekend werk boden.

Geef een reactie

+ DOE MEE EN WIN...

DOE MEE EN WIN...