Nieuw logo Vlaanderen is gebuisd
Nieuw logo “Vlaanderen” is gebuisd. 2/10, voor inkt en papier. De Vlaamse overheid heeft de nieuwe huisstijl voor haar binnenlandse communicatie officieel voorgesteld. Het nieuwe logo, de halve leeuwenkop, werd eerder al voorgesteld, en nu is er ook de nieuwe slogan: ‘Verbeelding werkt’. Binnen een termijn van drie jaar zal de nieuwe coherente huisstijl alle oude logo’s en huisstijlelementen vervangen die binnen de Vlaamse overheid worden gebruikt.
Dit logo is niet goed gemaakt, meer kan er niet van gezegd worden. Compleet fout, tegen de regels van het spel. Een goed logo moet weergeven waarvoor het staat…
- een halve leeuw… is de Vlaamse leeuw plots maar half zo krachtig?
- vraag een leek welk dier dit is, en je krijgt vast en zeker iets twijfelend als antwoord: “zebra? nee leeuw? niet, of toch…”
- waarom gebruikt de ontwerper een backslash (schuine streep) = achteruit gaan, geen vaart. Een eenvoudig trucje om een logo “vaart” te geven is het lichtjes “cursief” te zetten (naar rechts hellend, maar nooit naar links)
- het oogje van de halve leeuw wekt een optische illusie op. Zie je de springende orka/walvis? Optische illusies zijn te allen tijde te vermijden in een logo.
- hebben we plots een leeuw zonder tanden ?
- en noem maar op…
Wie kan dit logo ooit goedgekeurd hebben. Dit bureau verdient geen herkansing.
Punten: 2/10, voor inkt en papier, de wijze woorden van een oud leraar van mij. (had het gelukkig niet over mij…)
Jammer dat er niet beter over nagedacht is, maar we zitten er mee.