Carlsberg jaagt bezoekers Kinepolis uit

Hoe je het best je product kan promoten? Door bijvoorbeeld een cinemazaal vol te steken met ruige motorpatsers. Liep als een tierelier voor bierproducent Carlsberg.Originaliteit is nog altijd dé sleutel tot succes voor marketeers. Tot voor kort werd bierbrouwer Carlsberg waarschijnlijk geassocieerd met het beste bier ter wereld,  maar het was tijd voor een nieuwe slogan. ‘That calls for a Carlsberg’ doet een mens al even hard hunkeren naar een ijskoude druppel van het Deense bier. Een nieuwe slogan calls echter eveneens for een fonkelnieuwe reclamespot en daar hadden ze de Kinepolis in Brussel even voor nodig.

Ze gingen op zoek naar een leger opgeblazen motorbinken – inclusief Kimberly-achtige tatoeages en Gandalf-achtige baarden –, staken hen in de zaal waar de nieuwste Harry Potter zou spelen en vroegen hen om lekker stoere koppen te trekken als er volk kwam plaatsnemen op de enige twee zitjes die nog beschikbaar waren. Een verborgen camera moest de angstige, verbijsterde of sprakeloze blikken van de bezoekers vereeuwigen. “Waagden ze het om toch te gaan zitten, dan kregen ze een staande ovatie en een Carlsberg. Want dat sluit perfect aan bij de nieuwe slogan: ‘That calls for a Carlsberg’. Vrij vertaald: Wie zo’n moedige beslissing durft te nemen, verdient dat bier echt wel”, zegt Tatiana Pierre van Monodot, het bedrijf dat de spot inblikte.

De meerderheid koos toch het hazenpad bij het zien van al dat gespuis. Vanessa Huymen (27) en haar man Paolo Loverde (30) hadden toch een ander Potter-publiek verwacht. “Het was een avond in augustus. We zouden naar Harry Potter gaan kijken. Net voor die begon, kregen we te horen dat we naar een andere zaal moesten. Geen probleem, tot we er stonden. Man, ik wist niet wat ik zag. Dit kon toch niet waar zijn? Zo’n publiek voor de nieuwe Harry Potter? En boos kijken dat die deden. Ik wou er weg, direct”, vertelt Vanessa.

Een onverschrokken minderheid ging toch zitten. “Waarom? Goeie vraag. Ik weet het niet, want we waren helemaal niet op ons gemak. Vooral omdat net voor wij binnenstapten een ander koppel naar buiten snelde. We hadden die tien seconden eerder naar binnen zien gaan. Geruststellend was dat toch niet echt, maar plots begonnen ze vriendelijk te lachen”, vertelt Joris Van Cutsem (24) die zijn vriendin Sara Desmedt (21) meenam.

Het reclamespotje was een schot in de roos. Op amper vier dagen tijd werd het anderhalf miljoen keer bekeken. Tijd dus voor sterallures voor de slachtoffers. “Ik heb al zeer veel reacties gekregen. Vanaf donderdag staat de spot online, kort daarna kreeg ik de eerste telefoon. En daarna zijn er nog verschillende gevolgd. Nooit gedacht dat het zo’n succes zou worden”, aldus Joris zonder vrees.
Bron: Clint

Geef een reactie

+ DOE MEE EN WIN...

DOE MEE EN WIN...