Wat met het fietspad in de Damstraat?

Het Agentschap Wegen en Verkeer start op 12 november met de vernieuwing van het fietspad in de Damstraat. De aannemer zal nu eindelijk een asfaltlaag aanbrengen op de betonstrook. Het  fietspad werd in juni niet aangepakt omdat er binnen een paar jaar toch rioleringswerken zouden moet gedaan worden, zei men. Het rare was, dat er wat verderop in Nevele het fietspad toch een laagje kreeg. Wat was de echte reden? We kregen toen een aantal reacties.

Tijdens de werken is er geen doorgaand verkeer mogelijk op de Damstraat tussen de zijstraten Lagestraat in Vosselare en de Leernsesteenweg N466 in Sint-Martens-Leerne.
Het verkeer tussen Nevele en Deinze wordt in beide richtingen omgeleid:
Het autoverkeer rijdt om via Vosselaredorp – Kouterstraat – Vosselarestraat en Leernsesteenweg (N466).
De fietsers rijden via de Lagestraat – Rysseveldstraat – Moerstraat – Engelhoekstraat en Leernsesteenweg (N466).
De bushaltes in de Damstraat zullen niet  open zijn.

Voor de inwoners van Damstraat en de aanpalende wijken zal het mogelijk zijn om door te rijden tot aan hun woningen.
Iedereen zal kunnen parkeren op zijn oprit beloofde men de inwoners van de Damstraat…  de aanpalende wijken kregen niets van informatie.

Heeft het artikel op Leerne.be dan toch iets teweeg gebracht? (lees ook de reacties)

Artikel van 10 juni 2015:
Zijn de werken in de Damstraat gedaan?
 Zo blijkt het wel, het  zwaar materiaal is weg.

Hoe is het  mogelijk? Aan het  fietspad hebben ze niet  geraakt. Wat zou het gekost hebben om dit stuk ook er bij te nemen?
Dat er binnen een paar jaar onder het fietspad nieuwe rioleringen moeten komen is een flauw excuus. Dan hadden ze de baan ook maar niet moeten oplappen.
Het  is SCHANDALIG hoe gevaarlijk het fietspad er nu uit ziet.
Heel speciaal is wel het opschrift aan het begin van de Damstraat… “Fietspad weg”.
Wat wil dat zeggen?

Damstraat-fietspad

 

7 gedachten over “Wat met het fietspad in de Damstraat?

  • 10 november 2015 om 08:31
    Permalink

    Dag,
    Ik stelde onderstaande vraag in de gemeenteraad van juni 2015 : gewoon ter informatie
    Mvg,
    Eddy De Winter

    Wanneer krijgt de Damstraat eindelijk haar vrij liggend fietspad ?
    Op 29 september 2001 verscheen er een artikel in Het Laatste Nieuws van de hand van Hans Fruyt dat de gemeenteraad van Deinze akkoord ging met de aanleg van een vrij liggend fietspad langs de Damstraat in de deelgemeente Sint-Martens-Leerne.

    Het eerste voorstel dateert zelfs al van 1999.

    Nadien werd er tussen Nevele en Deinze lange tijd gekibbeld welk soort fietspad er diende te komen.

    In het kranten archief vind je ongelooflijk veel artikels waarbij dit fietspad absolute prioriteit dient te kennen. Het aantal keren dat er over een doorbraak of een definitieve doorbraak in dit dossier wordt gesproken is niet bij te houden.

    Op 12 juni 2015 verschijnt er opnieuw een artikel in Het Laatste Nieuws dat de buurtbewoners van de Damstraat (N437) niet tevreden zijn met de wegenwerken in hun straat. Het Agentschap Wegen en Verkeer gaf de Damstraat een nieuwe laag asfalt, maar de betonnen fietsstroken werden niet aangepakt.

    Het wegdek is zo spiegelglad als een biljartlaken en volledig naadloos. Bijzonder uitnodigend dus om veel te snel te rijden voor de automobilisten. Daar waar de fietsstrook een asfaltlaag kreeg is het vrij comfortabel fietsen , maar dit is ook het enige positieve dat ik kan melden.

    Het betonnen gedeelte is een ware ramp , je wordt voortdurend door elkaar geschud als fietser !

    Maar eigenlijk wisten we dit allemaal al : de Fietsersbond bevestigde recent met objectieve metingen met de meetfiets dat de Damstraat een ware ramp is.

    Ook in het fietspadenonderzoek van Het Nieuwsblad zat de Damstraat bij de zwarte punten , bij de pekzwarte.

    Wat mij nog het meest ergert is de uitspraak van de woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer “dat de straat pas binnen een paar jaar een nieuwe riolering krijgt en dat er dan pas en tegelijkertijd nieuwe, vrij liggende fietspaden worden aangelegd.”

    Dit dossier is ook enorm slecht voor de geloofwaardigheid in de politiek. Dit is echt niet wat de bevolking wil.
    Het is stilaan een echte karikatuur aan het worden.
    Kafka draait zich om in zijn graf als hij dit allemaal hoort en ziet.
    Ik heb alle begrip voor de vele ontgoochelde bewoners.
    Ik zou dan ook een heel simpele vraag willen stellen :
    “Wanneer komt dat vrij liggend fietspad er nu eens echt ? “

    Misschien zal het antwoord iets complexer zijn ?

    Als Brussel Halle Vilvoorde kan opgelost worden, dan moet het toch mogelijk zijn om een paar 100 meter vrij liggend fietspad aan te leggen.

    De Winter Eddy
    Gemeenteraadslid
    Gr 23.06.2015

  • 16 juni 2015 om 07:35
    Permalink

    je moet eens de wielertoeristen (deze met hun koersfietsen) eens bezig zien. Als ze de Damstraat inrijden, springen ze onmiddellijk op de baan ipv op de betonnen fietspad. Die gaan hun carbon wieltjes niet kapot rijden. Dat is te gevaarlijk.

  • 14 juni 2015 om 10:34
    Permalink

    Beste

    De stad Deinze heeft deze week de nodige vaststellingen gedaan en onmiddellijk overgemaakt aan het Vlaams gewest met de vraag om deze problematiek uit te klaren. Ook de stad is er voorstander van om het onderhoud en plaatselijk herstel van de fietsstrook mee te nemen in afwachting van de realisatie van het fietspad. Deze realisatie is opgenomen in de meerjarenplanning van de stad Deinze, namelijk in 2018. De realisatie is afhankelijk van de snelheid waarmee de onteigeningen kunnen gebeuren. Daarvoor doet de stad een beroep op het zogenaamde aankoopcomité, sinds de zesde staatshervorming een Vlaamse instelling. Wij hopen allemaal op een vlotte procedure zodat de timing (2018) kan gehandhaafd blijven.

    Steven Van de Putte
    gemeenteraadslid

  • 12 juni 2015 om 06:37
    Permalink

    De Nevelse meerderheidspartij van de schepen van verkeersveiligheid Clarebout is onterecht trots op deze ‘heraanleg’. Dat wordt nog enkele jaren langs Engelhoek en Rysseveldstraat fietsen…

  • 11 juni 2015 om 16:49
    Permalink

    Dit zijn werken van het Agentschap Wegen en Verkeer. In de komende jaren investeert AWV in nieuwe, vrijliggende fietspaden. Die werken worden samen uitgevoerd met rioleringswerken.
    Waarom wordt het fietspad niet meegenomen in de huidige heraanleg?
    Deze week wordt een toplaag in asfalt aangelegd op de rijweg. Het fietspad is niet in asfalt, maar in beton. Dergelijke heraanleg is veel ingrijpender dan een toplaag aanleggen in asfalt. Ook een toplaag in asfalt leggen bovenop het betonnen fietspad is geen duurzame oplossing. Het zou er bovendien voor zorgen dat het fietspad iets hoger komt te liggen. Dat heeft dan weer als gevolg dat de greppels en de aansluitingen met de huizen ook aangepast moeten worden.

    De tekst ‘fietspad weg’ is een werkboodschap voor de personen die de markeringen zetten. Die is vandaag al verwijderd. Geen reden tot ongerustheid.

  • 11 juni 2015 om 10:09
    Permalink

    Full support !
    Schandalig

    Baarle – Latem – Nevele – Bachte = ok

    Het ziet er naar uit dat Leerne geen volwaardige fietspaden krijgt….

  • 10 juni 2015 om 21:11
    Permalink

    Inderdaad… jaren na verkiezing gaan ze iets doen… en dan weer half. Maar wacht mss geen voetpad rond nieuw stadhuis??

Geef een reactie

+ DOE MEE EN WIN...

DOE MEE EN WIN...